måndag, januari 20, 2014

Dagens första taxifärd...

Foto Ben Fredericson
Som vanligt avgjorde jag först att det var en trevlig taxichaufför, sen kollade jag namnet. Det var svårt att gissa. Stämde inte med mina klassiska turer. Försökte mig på att det kanske var en mix - mamma från Mellanöstern, pappa från Polen. Nej. Men bra nära. I alla fall om man ser till det hela rent språkligt. Chauffören var från Balkan.  De första minutrarna av misstroende - varför frågar du var jag kommer ifrån? - byttes genom min ryska ut i ett gapskratt - jag förstår ju vad du säger! Klart du gör log jag :) Då skrattade han generat och sa att när han hade sett mitt namn på beställningen så hade han hoppats på en bosniska.. Men så snart jag såg dig - och hörde dig - så tänkte jag att du var svensk. Så log han lite finurligt och sa - men nu ser du allt lite rysk ut. Samtalet mynnade ut i krig och fred och väder och livet och lycka och karma. Och det var med otroligt lätta steg jag lämnade taxin.

Inga kommentarer: